BLOG: Handsfree shoppen, een hype?

Het nieuwe toverwoord in de retail is handsfree shoppen: winkelen in de stad zonder je aankopen de hele dag te moeten meezeulen. Het lijkt misschien toekomstmuziek, maar het zou wel eens sneller dan we denken realiteit kunnen worden.

Antwerpen, Brugge, Leuven, Gent, Hasselt … In zowat alle Belgische steden waar een nieuw mobiliteitsplan wordt geïntroduceerd, gaat handsfree shoppen over de tong. Overal worden plannen gesmeed om het personen- en goederenvervoer uit de binnenstad te bannen, wat natuurlijk niet zonder slag of stoot gaat. Handsfree shoppen wordt naar voren geschoven als een originele oplossing om het stadscentrum aantrekkelijk te houden.

De stad Hasselt krijgt samen met CityDepot, CityLife en Hogeschool PXL middelen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Limburgs provinciebestuur om het zogenaamde “belevingswinkelen” te creëren. CityDepot heeft als specifieke opdracht om handsfree shoppen te ontwikkelen. Met andere woorden, we zitten in de polepositie om deze innovatie vorm te geven en bij te dragen aan de “stad van de toekomst”.

Onder impuls van schepen van Economie Christophe Peeters start weldra in Gent een proefproject waarbij shoppers hun boodschappentassen kunnen laten leveren in lockers in de buurt van openbare parkeergarages. Het nieuwe circulatieplan van Gent schrijft voor dat auto’s zo veel mogelijk uit de binnenstad moeten worden geweerd. Het geloof in handsfree shoppen is groot: als shoppers niet met hun auto naar de winkel kunnen gaan, moet de winkel naar de auto worden gebracht. Of zoiets. Tijdens de proefperiode is handsfree shoppen in Gent volledig gratis, zowel voor de winkelhouders als voor de consument. Als de formule aanslaat, wordt gedacht aan een permanente – en mogelijk betalende – dienst.

We kunnen inspiratie halen in grootsteden als London, waar handsfree shoppen vanuit privé-initiatieven wordt gelanceerd. Winkelcentrum Westfield London, bijvoorbeeld, pakt uit met een Handsfree Shopping Passport waarmee klanten hun aankopen kunnen laten verzamelen aan een beveiligd ophaalpunt. Als die klanten hun wagen hebben achtergelaten bij een bediende van de betaalparking van het winkelcentrum, worden de boodschappentassen zelfs netjes in de kofferbak geplaatst. Dat is nog eens klantenservice! Enige kanttekening: de dienst kost £15 (met een toeslag van £10 voor elke tien bijkomende tassen). De multinational Chic Outlet Shopping, het moederbedrijf van onder andere Maasmechelen Village, heeft in Groot-Brittannië, Parijs en Madrid een vergelijkbare dienst opgezet. De kostprijs voor de klant varieert van £15 in London tot €9 in Madrid.

Ook in Nederland verschijnt handsfree shoppen op de radar. Het jonge bedrijf BaggyBoys haalt boodschappentassen op in winkels en brengt die naar een ophaalpunt of het thuisadres of hotel van de shopper. De Baggyboys vervoeren alle aankopen die passen in een tas, met uitzondering van voedselwaren en bloemen. “Zo kan je zonder tassen een hapje gaan eten, naar de film of theater!” De dienst is gratis als je in een aangesloten winkel €150 of meer uitgeeft. Op de BaggyBoys app vinden gebruikers bovendien tal van vouchers met voordelen in restaurants en cafés. Een slimme zet, want ook de horeca heeft er belang bij om shoppers zo lang mogelijk in de stad te houden. Zij is dus de perfecte partner in crime.

Handsfree shoppen lijkt vooral een Europees fenomeen. Dat is eigen aan de morfologie van de steden op het “oude” continent, met smalle straten in compacte binnensteden, waar de auto moeilijk zijn weg vindt. In de Verenigde Staten concentreert de winkelervaring zich vooral in grote shopping malls aan de rand van de stad, met alle winkels naast/boven/onder elkaar en een grote parking voor de deur.

De bekende Britse tv-maker en komiek Stephen Fry neemt het op voor de consument van de 21ste eeuw door reclame te maken voor The Yoke Shopper, een gadget waarmee je tot zes verschillende tassen over je schouder kan dragen. Een leuke uitvinding, maar ze lijkt nu al een vondst uit de prehistorie. Welke vorm het concept van handsfree shoppen uiteindelijk zal aannemen, is nog niet duidelijk. Ophaalpunten aan grote parkings? Leveringen aan huis? Lockers in de Nieuwstraat en de Meir? Al dan niet in samenwerking met horeca-etablissementen die shoppers na hun kooptocht willen uitnodigen voor een hapje en een drankje? In verschillende steden wordt geëxperimenteerd met verschillende systemen. Wellicht zullen veel van die systemen sneuvelen en zal er eentje overleven. Wat geen twijfel lijdt, is dat beleving steeds belangrijker wordt voor brick & mortar-winkels in de strijd tegen e-concurrenten.

Handsfree shoppen wijst de weg naar de toekomst. Een hype? Hoegenaamd niet!