BLOG: Slow food, slow logistics

“Vandaag bestellen, morgen geleverd.” Nou, dat kan beter: “Als u voor 17 uur bestelt, staan we morgen aan uw deur.” Of sterker nog: “Bestel voor middernacht en u hebt morgen uw pakketje”. Coolblue doet het al een tijdje en ook Bol.com is zopas gestart met “same day deliveries”. Grote webshops proberen elkaar de loef af te steken door snelle, snellere en supersnelle leveringen te beloven. En dan ook nog eens gratis! Ze willen zo snel schakelen, dat ze uit de bocht dreigen te gaan in hun race om marktaandeel van elkaar af te snoepen. Hun financieel verlies – want gratis bestaat nu eenmaal niet – nemen ze er met de glimlach bij. Maar hebben we die nieuwe schoenen, computer of boeken nu echt zo dringend nodig? Neen, natuurlijk niet!

Snelle leveringen zijn een gadget: leuk, maar onnodig duur en vooral … onnodig. Liefst 70 tot 90 procent van de Belgische e-consumenten verklaart dat ze “wel even kunnen wachten” op hun levering, zo blijkt uit een bevraging van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) en de KU Leuven bij 700 Vlamingen. Veel belangrijker dan de leveringstermijn zijn de plaats en het moment van de levering. Webshoppers krijgen hun bestellingen liefst thuis of op het werk geleverd, liefst na de werkuren. In een studie van InSites in opdracht van handels- en dienstenvertegenwoordiger Comeos stipt 71 procent van de onlinekopers thuislevering aan als voorkeur. Dat klinkt logisch.

Naar schatting 20 tot 30 procent van de pakjesleveringen “mislukt” echter omdat de bestemmeling niet thuis is op het moment dat de pakjesbezorger aanbelt. Ook dat verbaast niet. Weinig mensen hebben zin om een dag vrijaf te nemen om zeker te zijn dat ze hun pakje netjes kunnen ontvangen. Toch lijken de grote webwinkels en hun pakjesleveranciers niet in staat om daaraan tegemoet te komen. Retailers beseffen dat ze hun klanten verschillende leveringsopties moeten aanbieden, maar CEO Peter Somers van SprintPack merkt terecht op dat er een grote kloof gaapt tussen de verwachtingen van de consument en de leveringsdiensten van de retailers.

Thuisleveringen binnen de 24 uur, een vals klinkende mantra in de wereld van de webshops, zijn onhoudbaar. Financieel én ecologisch niet duurzaam. Allesbehalve efficiënt. Het pad naar winst wijst in de richting van bundeling van goederen én van krachten. Een markante vaststelling van de onderzoekers van het VIL en de KU Leuven: als zes op de tien e-consumenten toestaan dat een pakje ten laatste binnen de vijf dagen wordt geleverd, maar dan wel gegroepeerd per wijk of regio, dan dalen de leverkosten met negen procent. Minstens even belangrijk: de efficiënte en geconsolideerde levering van goederen vermindert de verkeersdrukte en milieuhinder in de stadscentra. De kostprijs en milieulast kunnen zelfs tot 60 à 80 procent dalen als driekwart van de leveringen via afhaalpunten verloopt, aldus nog de Vlaamse onderzoekers, alleen lopen de consumenten daar niet warm voor.

Bij deze luiden we de alarmbel: de sector van de e-commerce heeft nood aan voortschrijdend inzicht en een mentaliteitswijziging. We hebben ons al bekeerd tot slow food, nu is het tijd voor slow logistics. De snelheid van leveringen zegt niets over de kwaliteit. Voor de consument is het comfort van de overdracht veel belangrijker. Meer dan 75 procent van de online-orders is niet echt dringend, zo verklaren de respondenten van een bevraging door Ipsos Marketing en het VIL.

CityDepot wil het goede voorbeeld geven. Sinds 2011 verzorgen wij comfortleveringen aan handelaars in de binnenstad. Leveringen aan consumenten zijn niet fundamenteel anders. Beide bestemmelingen hebben dezelfde wensen en bekommernissen: ze willen flexibele leveringen, aangepast aan hun eigen agenda en beschikbaarheid. Belangrijk is dat wij onze klanten de regie geven over hun leveringen. Comfort gaat boven snelheid. De toekomst van e-fulfilment ligt volgens ons niet in supersnelle leveringen, maar eerder in “service on delivery”, waarbij de levering wordt gekoppeld aan een reeks extra diensten.

Bundeling en efficiëntie zijn trouwens goed voor iedereen, zowel verzender als bestemmeling. Als het steeds toenemend volume van pakjesleveringen niet wordt gebundeld, krijgen we straks files van pakjesleveranciers aan de voordeur van de consument. Interessant in dat kader: volgens de studie van de KU Leuven en het VIL is 60 à 70 procent van de Belgische e-consumenten bereid om een latere levering te aanvaarden als dat minder belastend is voor het milieu en het verkeer en als hun levering kan worden gecombineerd met de levering van andere pakketten in de buurt. Voor velen hoeft daar zelfs geen korting of financiële tegemoetkoming tegenover te staan. Allemaal (potentiële) fans van CityDepot, mogen we hopen.